Dezvoltare personală

  • informaţii utile şi tehnici concrete de mentorare în scopul educației pentru viață și carieră în lucrul cu copii şi tineri
  • un plan clar pentru 14 lecţii / întâlniri
  • prezentarea conceptului de învățare la 360 de grade, creat și pilotat de Cosmina Mironov (coordonarea a Laboratorului de Consiliere și Orientare în Carieră din cadrul Centrului de Învățare al Universității din București)
  • metoda COPIL de realizare a aspirațiilor personale, dezvoltată de Mirela Oprea (inițiatoarea și fondatoarea Comunității de Dream Management din România).
  • abilități de auto-explorare, auto-conștientizare și conștientizare socială, de management personal și al relațiilor;
  • abilități de a învăța să înveți și de orientare educațională;
  • abilitatea de a formula și explora obiective, visuri și aspirații personale și profesionale, prin utilizarea metodei COPIL;
  • abilități de explorare a profesiilor și ocupațiilor de interes și a pasiunilor în lumea reală a muncii;
  • abilități de luare a deciziei, planificare și management al visului de carieră și al carierei (educaționale și profesionale) spre a atinge starea de pregătire pentru viață și carieră.
  • Cadre didactice care doresc să îşi asume şi rol de mentor în relaţii cu elevii lor
  • Consilieri școlari, consilieri în carieră, consilieri de dezvoltare personală, coach-i, terapeuţi şi alţi profesionişti care lucrează cu copii şi tineri
  • Părinţi care doresc să se inspire pentru un mai bun ghidaj al copiilor lor
  • Lucrători în organizații non-guvernamentale care desfășoară activități cu copii și tineri
  • Tineri care doresc să îşi asume rolul de mentori pentru cei mai mici decât ei (mentorat colegial – engl. peer-mentoring)
  • Angajaţi ai unor companii care au activităţi de responsabilitate socială ce implică copii şi tineri
  • Alţi adulţi care îşi doresc să îşi dezvolte abilităţi de mentorat în raport cu tânăra generaţie

Programul de mentorat începe cu abordarea dezvoltării personale, care propune activități prin care copiii/ tinerii învață să se cunoască mai bine pe ei înșiși, din punct de vedere emoțional, relațional și caracterial. Aceasta reprezintă baza pe care se va construi tot ceea ce urmează.
Următoarea etapă este cea în care copiii / tinerii își identifică și își cunosc propriile visuri și învață o metodă sim­plă prin care le pot realiza. Abordarea Dream Management este liant pentru ultima etapă a programului de mentorat, Dezvoltarea carierei, cea în care se va vorbi explicit des­pre opțiunile de carieră. Prin urmare:
Mai întâi, ne cunoaștem pe noi înșine!
Apoi, venim în contact cu cea mai înaltă sursă motivațională de care dispunem: visurile noastre!
Iar la final, formulăm și explorăm intenții și obiective pentru viitorul nostru profesional!

Simplu și concret, acest ghid urmărește prin abordarea fiecărui modul tematic următoarele etape și competențe, în raport cu care copiii și tinerii beneficiari vor descoperi răspunsuri personale la fiecare dintre întrebările și conceptele asociate:

Prin intermediul metodei COPIL, acesta fiind un acronim în care fiecare literă reprezintă un concept esențial pentru realizarea visu­rilor/ aspirațiilor personale, copiii/ tinerii pot fi însoțiți către a-și identifica și gestiona aspirațiile personale.

Astfel:

  1. C vine de la clarificare. Clarificarea sau vizualizarea visului.
  2. O vine de la obstacole. Clarificarea obstacolelor. C și O împreună formează metoda contrastului mental.
  3. P vine de la pas. Cel mai mic pas pe care poți să îl faci acum în direcția visului tău.
  4. I vine de la „inimă bună”. Prietenii visului, oamenii care ne vor ajuta să facem ceea ce ne-am propus.
  5. L vine de la liniște. Liniștea pe care o creăm în noi înșine pentru a putea realiza ce dorim să realizăm.

Incursiunea în crearea poveștii personale de construcție a carierei continuă cu:

  1. Explorarea opțiunilor educaționale și ocupaționale: CUM AFLU INFORMAȚII actuale, utile și relevante despre rute și trasee educaționale și de carieră?
  2. Luarea responsabilă a deciziilor de viață, educaționale și de carieră: CUM IAU DECIZII ȘI PLANIFIC?

Și se încheie cu:

  1. Promovarea personală către cei relevanți: CUM MĂ PREZINT? Cum COMUNIC BRAN-ul personal – cum EXPRIM IDENTITATEA, RESURSELE, ELEMENTELE DE UNICITATE?

Etapa de promovare per­sonală le oferă copiilor ocazia de a-și organiza și prezenta părin­ților, mentorilor și echipei de program informațiile despre sine și visul de carieră, descoperite în etapele de explorare, cu scopul de a-i implica, de a-i avea prieteni ai visului și planului lor de carieră și a-și crește șansele să ia contact cu experiențele dorite de învățare din viața reală: vizite, stagii de practică, internship-uri, voluntariat, mentorat vocațional, conversații despre carieră ș.a.